ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΟΠΥΥ Αθήνα 06-05-2022
Aπ. Παύλου 12, 15123 Μαρούσι Α.Π. 415
Tηλ. 6977341328 6977051318
Email: syllogos@eopyy.gov.gr΅
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
Σας ενημερώνουμε ότι κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο με τίτλο «ΓΙΑΤΡΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, ΙΣΟΤΙΜΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ».
Στο σύνολο των 52 άρθρων του νομοσχεδίου, τα 23 αφορούν τον ΕΟΠΥΥ. Ξεχωρίζουμε αυτά που το περιεχόμενό τους πρέπει να προσεγγιστεί και συσχετιστεί με την ήδη εκφρασμένη επιδίωξη της Διοίκησης να «συρρικνώσει» τον ΕΟΠΥΥ.
● Η επιδίωξη αυτή παίρνει σάρκα και οστά με την άμεση κατάργηση της ΥΠΕΔΥΦΚΑ, του βασικού ελεγκτικού μηχανισμού του ΕΟΠΥΥ και την υποκατάσταση της με μια «σμίκρυνση» ελέγχου από την νέα Αυτοτελή Διεύθυνση Ελέγχου Συμβάσεων και Παρόχων (άρθρο 22) η οποία συστήνεται με ημερομηνία λήξεως την 31/12/2022 και με αρμοδιότητα το κλείσιμο των εκκρεμοτήτων. Η ΥΠΕΔΥΦΚΑ διαθέτει προσωπικό με μεγάλη εμπειρία στους ελέγχους και μια κυβέρνηση, που πραγματικά ενδιαφέρεται για τη συγκράτηση των δαπανών Υγείας, οφείλει να εντάξει την ΥΠΕΔΥΦΚΑ στον ΕΟΠΥΥ και να σχεδιάσει την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου παρόχων που θα διασφαλίσει την πρόσβαση των ασθενών σε αξιόπιστες υπηρεσίες υγείας παράλληλα με την συγκράτηση των δαπανών.
● Στο άρθρο 7 δημιουργούνται προϋποθέσεις για την εκχώρηση των μηχανισμών ελέγχου του ΕΟΠΥΥ στον ιδιωτικό τομέα καθώς σε αυτό αναφέρεται ότι: «Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. εφαρμόζει ελέγχους προκειμένου να εντοπίσει και να αποτρέψει παραβατική συμπεριφορά εκ μέρους των παρόχων του…. η διενέργεια των ελέγχων δύναται να ανατίθεται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα δημόσιου και ιδιωτικού δικαίου, που εξειδικεύονται σε τέτοιους ελέγχους». Το εγχείρημα του ΕΦΚΑ στον υπολογισμό των συντάξεων από ιδιώτες απέτυχε εν τη γενέσει του. Το ίδιο είχε συμβεί και το 2013 με την είσοδο ιδιωτικών ελεγκτικών εταιρειών στον ΕΟΠΥΥ. Απόδειξη ότι δύσκολα αντικαθίσταται από ιδιώτες η γνώση των υπαλλήλων πάνω στην πολυδαίδαλη νομοθεσία μας όσοι έλεγχοι και αν ενσωματώνονται σταδιακά στο σύστημα.
● Με το πρόσχημα της εισαγωγής κριτηρίων ποιότητας στις παρεχόμενες από τον ΕΟΠΥΥ υπηρεσίες (άρθρα 4,5) ευνοούνται μεγάλοι όμιλοι παρόχων, με εμπειρία στην εξασφάλιση και διαχείριση των δεικτών (!), χωρίς απαραίτητα να εξασφαλίζουν ποιοτικές, με την ευρεία έννοια του όρου υπηρεσίες. Γιατί ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες είναι και να μπορεί ο πολίτης να πραγματοποιήσει την ιατρική πράξη κάνοντας χρήση του παραπεμπτικό του ΕΟΠΥΥ και όχι με ίδια δαπάνη, όπως συχνά συμβαίνει επειδή ο πάροχος τον πληροφορεί ότι το πλαφόν του ΕΟΠΥΥ έχει συμπληρωθεί και μόνο αν επιβαρυνθεί ο ίδιος μπορεί να εξυπηρετηθεί άμεσα. Ποιότητα είναι να διαθέτουν οι κλινικές αυξημένο αριθμό τετράκλινων δωματίων ώστε να μην πληρώνει ο Έλληνας πολίτης με το καλημέρα 800 ευρώ ως διαφορά θέσης. Αλλά αυτά προφανώς θα αποτελούν τα ψιλά γράμματα των ποιοτικών συμβάσεων. Είναι φανερό ότι το κόστος της ποιότητας θα το πληρώσουν ακριβά οι ίδιοι οι ασφαλισμένοι.
Απαριθμούνται γενικά κριτήρια ποιότητας, χωρίς να εξειδικεύεται από τη νομοθετική ρύθμιση ο μηχανισμός εφαρμογής τους καθώς και ο τρόπος ελέγχου της τήρησής τους. Άποψη μας είναι ότι μια τέτοιου μεγέθους νομοθετική ρύθμιση πρέπει να είναι λεπτομερώς αναπτυγμένη.
Το άρθρο αναφέρεται γενικά σε ισχύουσες βέλτιστες πρακτικές χωρίς να εξειδικεύει τι θέλει να πει (κάποιό ΦΕΚ, κάποιο Ευρωπαϊκό κανονισμό; Ευρωπαϊκή οδηγία; Σύστημα ποιότητας;).
Στην όλη αξιολόγηση των υπηρεσιών υγείας δεν εμπλέκονται πουθενά οι ασφαλισμένοι, που ως λήπτες των υπηρεσιών, θα πρέπει, κατά την άποψη μας, να «βαθμολογούν» τους παρόχους. Δεν υπάρχει σύστημα για παράδειγμα όπου θα αναφέρονται προβλήματα που αντιμετώπισαν οι ασφαλισμένοι και παράπονα που επιθυμούν να κάνουν για κάποια υπηρεσία ή κάποιο πάροχο.
Επιπρόσθετα δεν λαμβάνεται υπόψη η γεωγραφική κάλυψη του πληθυσμού από κάποια κλινική ή διαγνωστικό κέντρο. Ένα κέντρο στη Λέρο που δεν έχει τα ποιοτικά κριτήρια το κλείνεις άραγε μέσω του δυσβάσταχτου rebate; και οι ασφαλισμένοι κάνουν ταξίδι για μια ακτινογραφία;
Τα κριτήρια που τίθενται καλύπτουν μεγάλο εύρος και σίγουρα απαιτείται η λεπτομερής και ξεκάθαρη εξειδίκευση τους με την έκδοση κοινής Υπουργικής Απόφασης με εμπλοκή του Υπουργού Υγείας, Οικονομικών, Ανάπτυξης (οι πιστοποιήσεις που απαιτούνται αφορούν αυτό το Υπουργείο), Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (αναφορά σε ψηφιακή τεχνολογία) και Εσωτερικών (περίεργη η αναφορά στην κοινωνική δράση και προσφορά στις τοπικές κοινωνίες οπότε σίγουρα χρειάζεται η εμπλοκή της τοπικής αυτοδιοίκησης για τον καθορισμό των κριτηρίων).
● Σε αυτή την κατεύθυνση της «ιδιωτικοποίησης» του ΕΟΠΥΥ είναι και ο αποκλεισμός των θεσμικών φορέων και των εργαζομένων από την εκπροσώπηση τους στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΠΥΥ (άρθρο 21). Δημιουργείται ένα Δ.Σ ιδιωτικού δικαίου με αδιαφανή επιλογή πέντε μελών και ενός εκπροσώπου από τον e- ΕΦΚΑ, προφανώς για μεταφορά τεχνογνωσίας για το πώς διαλύεται ένας μεγάλος Οργανισμός ασφάλισης (!).
Τα αναφερόμενα στο νομοσχέδιο έρχονται να συσχετιστούν απόλυτα με τα σχέδια της Διοίκησης που διακινούνται στον ΕΟΠΥΥ και μιλάνε για κατάργηση κάποιων Περιφερειακών Διευθύνσεών του (ΠΕ.ΔΙ), δηλαδή υπηρεσιών που αποτελούν την πρώτη γραμμή επαφής με τον πολίτη αλλά και απαξίωση βασικών Τμημάτων (Γραμματείας και Φαρμακευτικής) αυτών που απομένουν παρά το ότι τα τμήματα αυτά διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά και του ελέγχου της φαρμακευτικής δαπάνης .
Βασική φιλοσοφία των σχετικών με τον ΕΟΠΥΥ άρθρων του νομοσχεδίου είναι ότι: η αυτοματοποίηση του ελέγχου (ιατρικού και διοικητικού) και η εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα σε αυτόν καθώς και η εισαγωγή κριτηρίων ποιότηταςκαθιστά το ανθρώπινο δυναμικό του ΕΟΠΥΥ λιγότερο απαραίτητο ειδικά σε περιφερειακό επίπεδο αφού όλα θα σχεδιάζονται στο κέντρο και θα εφαρμόζονται ηλεκτρονικά (!). Σε αυτή τη φιλοσοφία είμαστε αντίθετοι ορμώμενοι και από την εμπειρία ιδιωτικοποίησης και άλλων δημόσιων αγαθών.
Ο μεγαλύτερος κρατικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε για ψήφιση, μετατρέπεται σε ένα ιδιωτικού δικαίου λογιστήριο εκκαθάρισης και πληρωμής δαπανών παρόχων υγείας.
Ποιότητα με θεοποίηση των δεικτών και χωρίς τους ανθρώπους δεν εξασφαλίζεται. Οι δείκτες (ποιότητας, αποτελεσματικότητας, αποδοτικότητας) είναι εργαλεία που συνεπικουρούν τους ανθρώπους για την εξασφάλιση ποιοτικών υπηρεσιών και αποτελεσματικών ελέγχων και σε καμία περίπτωση δεν τους υποκαθιστούν. Ποιότητα δεν παρέχουν οι μηχανές αλλά η επαφή των ανθρώπων και η καθοδήγηση των πολιτών ειδικά σε αυτό το σύγχρονο ψηφιακό τοπίο στο οποίο πρέπει να εκπαιδευτούν.
Συνάδελφοι
Ο διπλός μας ρόλος, ως αποδέκτες των υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ αλλά και ως εργαζόμενοι σε αυτόν, μας αναγκάζει να σταθούμε υπεύθυνα και αποφασιστικά ενάντια στα άρθρα του νομοσχεδίου που υπονομεύουν έως καταργούν τον δημόσιο χαρακτήρα του ΕΟΠΥΥ και δημιουργούν κινδύνους έως και βεβαιότητα επιδείνωσης της αναγκαίας ισότητας, ποιότητας και αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων από τον ΕΟΠΥΥ υπηρεσιών. Ο ΕΟΠΥΥ διαθέτει το προσωπικό που μπορεί αν αξιοποιηθεί κατάλληλα από την κυβέρνηση να συμβάλει καθοριστικά στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας αποφεύγοντας πειράματα με την εκχώρηση βασικών αρμοδιοτήτων του στον ιδιωτικό τομέα. Ευτυχώς που για άλλη μια φορά ο Ελληνικός λαός θα καταδικάσει τέτοιες επικίνδυνες πολιτικές που μόνο στόχο έχουν τον περιορισμό της ποιότητας ζωής του. Την ώρα που θα έπρεπε η Κυβέρνηση να ασχοληθεί με την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και της καθημερινότητας των πολιτών προσπαθεί χρησιμοποιώντας τη λέξη ποιότητα να μας πείσει ότι θα αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες υγείας στη χώρα, στην πραγματικότητα όμως μας επαναφέρει στη μνήμη το πρόσφατο παρελθόν όπου χρησιμοποιήθηκε αυτή η λέξη από πολλούς κυβερνώντες και τελικά καταλήξαμε στα μνημόνια και την υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών. Ο κατήφορος για την Ελληνική κοινωνία δεν έχει τελειωμό ….πραγματικά αναρωτιόμαστε τί άλλο μας περιμένει;
Σας καλούμε να δημοσιοποιήσετε με κάθε τρόπο την ανακοίνωση αυτή και σε μαζική συμμετοχή σε δράσεις που θα ανακοινωθούν από το ΔΣ του Συλλόγου στο άμεσο μέλλον.
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Κ. ΚΕΡΑΣΙΔΗΣ Π. ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ