logo final

Σχέδιο Νόμου: Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στους Φ.Κ.Α.

ΠΟΠΟΚΠΠΟΠΟΚΠ
Π ΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Ο ΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Πανεπιστημιου 67 19564 Αθηνα
Τηλ: 2103313732 – 2103314570
Fax: 2103314179
grammateia @ popokp . gr

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ

«Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας»

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση


Κεφάλαιο 2

ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΏΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ, ΤΟΥ ΕΟΠΥΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


Άρθρο 9

Ποινική και αστική ευθύνη υπαλλήλων

1. Υπάλληλος, που παραβαίνει τις διατάξεις του νόμου αυτού ή υπάλληλος, που προβαίνει σε παράνομη
πράξη ή παράλειψη από την οποία δύναται να προκληθεί βλάβη στο ασφαλιστικό σύστημα και τα συμφέροντα των ασφαλισμένων τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους εφόσον η πράξη του δεν τιμωρείται βαρύτερα από άλλη ποινική διάταξη.. Στην περίπτωση που η ανωτέρω πράξη αποδίδεται σε αμέλεια του υπαλλήλου τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι τρεις μήνες εφόσον η πράξη του δεν τιμωρείται βαρύτερα από άλλη ποινική διάταξη.

2. Το Ελληνικό Δημόσιο, ο Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης , ο ΟΑΕΔ και κάθε άλλο θιγόμενο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου δύνανται με αγωγή που στρέφεται κατά του αρμόδιου υπαλλήλου και του τυχόν άμεσα ωφελούμενου να ζητήσουν την εις ολόκληρον αποκατάσταση της ζημίας που προκλήθηκε λόγω της μη συμμόρφωσης του υπαλλήλου με τις διατάξεις του νόμου αυτού.


Άρθρο 10

Διοικητικές κυρώσεις για παραβατικές και ζημιογόνες για το ασφαλιστικό σύστημα συμπεριφορές υπαλλήλων

1. Ο έχων κατά το 13 ΠΚ την ιδιότητα του υπαλλήλου , που με οποιαδήποτε σχέση υπάγεται στο προσωπικό του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ο οποίος προβαίνει σε παράνομη πράξη ή παράλειψη κατά παράβαση των νομίμων υποχρεώσεων του, δυνάμει της οποίας χορηγείται παράνομα επίδομα, σύνταξη ή οποιαδήποτε άλλη οικονομική παροχή με αποτέλεσμα την πρόκληση ζημίας σε βάρος του ασφαλιστικού συστήματος τιμωρείται με διοικητική ποινή προσωρινής παύσης ή προσωρινού αποκλεισμού από την παροχή υπηρεσιών του από 6 μέχρι 12 μήνες ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, ή το μέγεθος της απειλούμενης βλάβης.

2. Σε περίπτωση κατ΄ εξακολούθηση τέλεσης των αναφερόμενων στην παράγραφο 1 πράξεων καθώς και σε περίπτωση υποτροπής, τα ανωτέρω πρόσωπα τιμωρούνται με ποινή οριστικής παύσης, άλλως αποκλεισμού από την παροχή των υπηρεσιών τους ή καταγγελίας της σύμβασης τους με τον φορέα στον οποίο ανήκουν.

3. Στις περιπτώσεις, που από την πράξη των παραγράφων 1 και 2 προκλήθηκε οικονομική ζημία στους ανωτέρω φορείς επιβάλλεται ισόποσο πρόστιμο στον υπάλληλο που την προκάλεσε εφαρμοζομένων των διατάξεων του Κώδικα Είσπραξης Διοικητικών Εσόδων. Το πρόστιμο του προηγούμενου εδαφίου επιβάλλεται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του οικείου φορέα.

4. Οι διοικητικές ποινές των παραγράφων 1 και 2 επιβάλλονται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου στο οποίο υπάγονται πειθαρχικά κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη. Η απόφαση του προηγούμενου εδαφίου εκδίδεται υποχρεωτικά εντός 2 εργασίμων ημερών από τη διαβίβαση στο αρμόδιο όργανο είτε πορίσματος ενεργηθείσας ένορκης διοικητικής εξέτασης με το οποίο καταλογίζονται ευθύνες σε συγκεκριμένο υπάλληλο είτε καταδικαστικής απόφασης ποινικού δικαστηρίου ακόμα και πρώτου βαθμού. Το αρμόδιο όργανο διατάσσει ένορκη διοικητική εξέταση εντός δύο ημερών από την με οποιοδήποτε τρόπο γνώση της παράνομης πράξης ή παράλειψης των παραγράφων 1 και 2, η οποία ολοκληρώνεται υποχρεωτικά σε 15 ημέρες. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις είναι δυνατή με απόφαση του ιδίου η χορήγηση παράτασης μέχρι 15 ημέρες.

5. Για την επιβολή των διοικητικών ποινών των παραγράφων 1 και 2 θα πρέπει από την ένορκη διοικητική εξέταση να προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ενοχής.

6. Σε περίπτωση που οι διοικητικές ποινές των παραγράφων 1 και 2 επιβάλλονται σε ιατρούς, ο αρμόδιος Πρόεδρος ή Διοικητής του φορέα διαβιβάζει αντίγραφο της σχετικής απόφασης με την οποία επιβλήθηκε η ποινή αυτή στον ιατρικό σύλλογο στον οποίο υπάγεται ο ιατρός και καταχωρίζεται στο μητρώο του.

7. Από τη δημοσίευση του νόμου αυτού για την πρόσληψη ιατρού ή την κατάρτιση οποιασδήποτε μορφής σύμβασης με ιατρό, οι περιγραφόμενοι στην παράγραφο 1 φορείς πρέπει να ζητούν από τον ενδιαφερόμενο να προσκομίσει σχετική βεβαίωση από τον ιατρικό σύλλογο στον οποίο υπάγεται, σχετικά με το ότι δεν εκκρεμεί σε βάρος του καταδίκη ή διοικητική ποινή από τις αναφερόμενες στις παραγράφους 1 και 2.

8. Για την παραδεκτή άσκηση δικαστικής προσφυγής κατά των διοικητικών ποινών των παραγράφων 1 και 2 απαιτείται η προηγούμενη καταβολή στον θιγόμενο φορέα ποσού ίσου με το 50% της επελθούσας ή απειληθείσας ζημίας για τον φορέα αυτό, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει κατ΄ ανώτατο όριο το ποσό των δέκα χιλιάδων ευρώ. Προκειμένου να υπολογιστεί το ποσοστό του προηγούμενου εδαφίου η οικονομική υπηρεσία του θιγόμενου φορέα εκτιμά τη ζημία έστω και κατά προσέγγιση, με τη ρητή όμως επιφύλαξη παντός άλλου δικαιώματος ή αξίωσης. Η σχετική εκτίμηση αναγράφεται υποχρεωτικά στο σώμα της διοικητικής πράξης επιβολής ποινής.

9. Η προθεσμία άσκησης αίτησης αναστολής εκτέλεσης ή προσφυγής κατά της απόφασης με την οποία επιβλήθηκε η διοικητική ποινή ή η άσκηση οποιουδήποτε άλλου ένδικου μέσου δεν έχει ανασταλτική δύναμη.

10. Για τη χορήγηση δικαστικής αναστολής εκτέλεσης των ποινών του άρθρου αυτού απαιτείται εκτός των προβλεπομένων προϋποθέσεων και ειδικά αιτιολογημένη κρίση ότι αποκλείεται η επανάληψη τέλεσης των περιγραφόμενων στις παραγράφους 1 και 2 πράξεων ή παραλείψεων.

11. Σε περίπτωση χορήγησης δικαστικής αναστολής ο αρμόδιος φορέας δύναται σε κάθε περίπτωση να αφαιρέσει από το πρόσωπο στο οποίο επιβλήθηκε η ανασταλείσα ποινή, συγκεκριμένες αρμοδιότητες, που αναφέρονται σε βεβαιώσεις, πιστοποιήσεις, εγκρίσεις και άλλες πράξεις από τις οποίες προκύπτει ή δύναται να προκύψει δαπάνη.

12. Η διαδικασία επιβολής διοικητικών ποινών του παρόντος άρθρου είναι ανεξάρτητη από κάθε άλλη ποινική ή πειθαρχική διαδικασία, η δε αρξαμένη ποινική ή πειθαρχική διαδικασία δεν αποτελεί προϋπόθεση για την επιβολή και εκτέλεση των ποινών του παρόντος άρθρου ούτε λόγο αναβολής της σχετικής διοικητικής διαδικασίας

13. Σε περίπτωση που εκδοθεί αμετάκλητη αθωωτική απόφαση, ο αρμόδιος φορέας αποκαθιστά πλήρως αυτόν στον οποίο επιβλήθηκε η ποινή των παραγράφων 1 και 2.


Άρθρο11

Ειδική Ποινική Διαδικασία

1. Στις περιπτώσεις που οι αναφερόμενες στις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 10 πράξεις συνιστούν πλημμελήματα, για τα οποία έχει παρέλθει η προθεσμία του αυτοφώρου, η προανάκριση πρέπει να περατούται εντός τριών (3) μηνών από την άσκηση της ποινικής δίωξης, η δε παραπομπή της υπόθεσης στο ακροατήριο του οικείου δικαστηρίου γίνεται με απευθείας κλήση εντός προθεσμίας οκτώ (8) μηνών.

2. Η διάταξη της παραγράφου 1 ισχύει και για τα πλημμελήματα της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του νόμου αυτού.

3. Στις περιπτώσεις που οι περιγραφόμενες στις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 10 πράξεις συνιστούν κακουργήματα, ακολουθείται η διαδικασία που ορίζεται από τις διατάξεις του ν. 4022/2011 περί εκδίκασης πράξεων διαφθοράς πολιτικών και κρατικών αξιωματούχων και υποθέσεων μεγάλου κοινωνικού ενδιαφέροντος.


Άρθρο 12

Παράλειψη επιβολής κυρώσεων

Η παράλειψη επιβολής των διοικητικών ποινών των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 10, καθώς και η μη διενέργεια ή η καθυστερημένη διενέργεια της ένορκης διοικητικής εξέτασης της παραγράφου 4 του ίδιου άρθρου συνιστά παράβαση καθήκοντος κατά το άρθρο 259 του Ποινικού Κώδικα και εφαρμόζεται η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 11 του νόμου αυτού.


Άρθρο 13

Πολιτική Αγωγή

Στην περίπτωση ασκήσεως ποινικής δίωξης για τις περιγραφόμενες στα άρθρα 9, 10 και 12 εγκληματικές πράξεις δύναται να παρασταθεί ως πολιτικώς ενάγων το Ελληνικό Δημόσιο και ο κατά περίπτωση θιγόμενος φορέας ακόμη και χωρίς να έχουν υποστεί ζημία. Στην περίπτωση που δεν έχουν υποστεί ζημία, η παράσταση πολιτικής αγωγής γίνεται μόνο προς υποστήριξη της κατηγορίας.

………………………………………………………………………………………………………………………

Η ΠΟΠΟΚΠ, με αφορμή την επικείμενη κατάθεση από το Υπουργείο Εργασίας του νόμου για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση, το οποίο σε συγκεκριμένα άρθρα -τα οποία κρίνονται αντισυνταγματικά από μια πρώτη νομική διερεύνηση -, ποινικοποιεί την εργασία μας, απειλεί με βαρύτατες ποινές κάθε πράξη μας, ακόμα και αυτές που έχουν το στοιχείο της αμέλειας, και στην ουσία τρομοκρατεί το σύνολο των υπαλλήλων στα ασφαλιστικά ταμεία, αποφάσισε:

1) Για την αντιμετώπιση-απόσυρση των συγκεκριμένων άρθρων να συντονίσει όλες τις ενέργειες της από κοινού με την ΠΟΣΕ-ΙΚΑ.

2) Να ζητηθεί άμεσα συνάντηση με τον Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας, κύριο Ιωάννη Βρούτση.

3) Σε συνάντηση μας με τις κοινοβουλευτικές ομάδες των κομμάτων της Βουλής, να εκφραστεί η πλήρης αντίθεση μας στα συγκεκριμένα άρθρα του Νομοσχεδίου.

4) Σε περίπτωση αρνητικών εξελίξεων, να εκτιμηθεί από τα Δ.Σ. και των 2 Ομοσπονδιών, η αντίδραση μας.


Συναδέλφισσες, -φοι,

Η τακτική μας δεν έχει καμία πρόθεση προστασίας επιόρκων υπαλλήλων που διαβάλουν και συκοφαντούν με τις παράνομες ενέργειες τους το σύνολο των υπαλλήλων.

Αντίθετα, ζητάμε την παραδειγματική τους τιμωρία, στα πλαίσια των υπαρχόντων διατάξεων.

Αντιδρούμε όμως με την εύκολη στοχοποίηση όλων των υπαλλήλων, οι οποίοι στο πλαίσιο της επιβάρυνσης τους με αυξημένο φόρτο εργασίας, όπως έχουμε αναδείξει τελευταία, μπορούν να κατηγορηθούν, να διαπομπευθούν, ακόμα και να φυλακιστούν χωρίς κανένα δικαίωμα αντίδρασης ακόμα και στα πλαίσια των διατάξεων του Δημοσιοϋπαλληλικού και του Ποινικού Κώδικα.

Δεν θα πληρώσουμε εμείς τα σπασμένα της ανυπαρξίας των Κυβερνήσεων που λεηλάτησαν τα ταμεία, που συρρίκνωσαν από προσωπικό τις υπηρεσίες και που ως το τέλος του 20ου αιώνα δεν θωράκισαν με μηχανογράφηση τους κόπους μιας ζωής των πολιτών.



ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ

ΑΝΤΙΣΤΕΚΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΠΟΙΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΡΟΜΟΛΑΓΝΕΙΑ

ΕΠΙΘΥΜΟΥΜΕ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ