logo final

Επιστολή προς Υπουργό Εργασίας για ΕΤΕΑ

ΠΟΠΟΚΠpopokp

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Πανεπιστημίου 67 105 64 Αθήνα

Τηλ: 21033137322103314570

Fax: 2103314179

grammateia@popokp.gr

Αθήνα 8/6/2012
Αρ. Πρωτ: 3222

ΠΡΟΣ:

Υπουργό Εργασίας κ Κοινωνικής Ασφάλισης

κο Ρουπακιώτη

Πρόεδρο ΕΤΕΑ κο Θανάση Αθανασίου

Γεν. Δ/ντρια ΓΓΚΑ κα Α. Δεδούλη

Κοιν: ΠΟΣΕ-ΙΚΑ

ΘΕΜΑ: Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) Ν.4052/2012


Κε Υπουργέ

Σας γνωρίζουμε ότι,

  1. Τα άρθρα 35-48 του Ν. 4052/2012 προβλέπουν ότι ιδρύεται το ΝΠΔΔ με την επωνυμία Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) και ρυθμίζουν την ασφάλιση σε αυτό και τη λειτουργία του.
  2. Στο ΕΤΕΑ από την ίδρυσή του εντάσσονται το ΕΤΕΑΜ, το ΤΕΑΔΥ (τομείς του ΤΕΑΠΟΚΑ και ΤΑΔΚΥ), το ΕΤΑΤ ως προς την επικουρική ασφάλιση, οι τομείς του κλάδου επικουρικής ασφάλισης του ΤΑΥΤΕΚΩ , ο κλάδος ασφάλισης του προσωπικού της ΔΕΗ ως προς την επικουρική ασφάλιση των ασφαλισμένων του και το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Ιδιωτικού Τομέα (ΤΕΑΙΤ).
  3. Κατά το άρθρο 36 παρ. 2 του ιδίου νόμου ορίζεται ότι: «Με απόφαση των αντιπροσωπευτικότερων οργανώσεων των ασφαλισμένων κάθε Ταμείου, τομέα ή κλάδου και μέχρι την ημερομηνία έναρξης του ΕΤΕΑ (1-7-2012) μπορεί να αποφασισθεί η εξαίρεση του ταμείου ή του τομέα ή του κλάδου από την ένταξη στο ΕΤΕΑ».
  4. Στην περίπτωση της εξαίρεσης, τα Ταμεία ή οι τομείς ή οι κλάδοι μετατρέπονται αυτοδίκαια σε ΝΠΙΔ υποχρεωτικής ασφάλισης κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 7 και 8 του Ν. 3029/2002, δηλαδή μετατρέπονται σε Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ) με υποχρεωτική όμως υπαγωγή των ασφαλισμένων σε αυτά.
  5. Οι εργαζόμενοι στους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης ασφαλίζονται για την επικουρική ασφάλιση στο πρώην ΝΠΔΔ ΤΕΑΠΟΚΑ, ήδη ΝΠΔΔ ΤΕΑΔΥ- (Τομέας Επικουρικής Ασφάλισης Προσωπικού Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης). Έχουν δε ήδη ζητήσει μέσω της αντιπροσωπευτικότερης οργάνωσης των εργαζομένων να μην ενταχθούν στο ΕΤΕΑ.
  6. Ένα από τα ζητήματα που ανακύπτουν κατά την ερμηνεία και εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων αφορά στην υπαλληλική σχέση των εργαζομένων στα ταμεία που θα μετατραπούν σε ΤΕΑ.

Δύο κυρίως ερωτήματα ανακύπτουν:

  • Tο πρώτο ερώτημα είναι ποια θα είναι η υπηρεσιακή κατάσταση των εργαζομένων στους οργανισμούς ή κλάδους που δήλωσαν ότι επιθυμούν να μετατραπούν σε ΤΕΑ κατά το χρονικό διάστημα από την 1-7-2012 μέχρι την 31-12-2012 όταν θα γίνει η αυτοδίκαιη μετατροπή σε ΤΕΑ. Κατά την άποψή μας οι υπάλληλοι εξακολουθούν να υπηρετούν στον οργανισμό ή στον κλάδο με την ίδια εργασιακή και ασφαλιστική σχέση και μέχρι να γίνει η αυτοδίκαιη εκ του νόμου μετατροπή σε ΤΕΑ. Ωστόσο, το ζήτημα αυτό θα έπρεπε να διευκρινισθεί από τη ΓΓΚΑ με την έκδοση σχετικού εγγράφου.
  • Το δεύτερο ερώτημα που τίθεται είναι μετά την αυτοδίκαιη μετατροπή του κλάδου ή οργανισμού σε ΤΕΑ ποια θα είναι η εργασιακή και ασφαλιστική σχέση του υπηρετούντος προ της μετατροπής προσωπικού με το ΤΕΑ. Ο νόμος δεν περιέχει καμία σχετική διάταξη ούτε εξουσιοδότηση προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ή τον Υπουργό για να ρυθμίσουν το ζήτημα. Κατά την άποψή μας, εφόσον πρόκειται για ΤΕΑ υποχρεωτικής υπαγωγής, διατηρείται η σχέση που είχε το προσωπικό των ταμείων ή κλάδων προ της μετατροπής σε ΤΕΑ. Προφανώς, επειδή δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με το εργασιακό και ασφαλιστικό καθεστώς του προσωπικού των ταμείων και κλάδων που μετατρέπονται, γι’ αυτό και δεν υπάρχουν ειδικότερες προβλέψεις. Πάντως και το ζήτημα αυτό πρέπει να διευκρινισθεί με έγγραφο της ΓΓΚΑ, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ως προς το πώς θα εφαρμοσθεί ο νόμος.
  1. Ένα άλλο ζήτημα που απασχολεί είναι ο τρόπος μεταβίβασης της κινητής και ακίνητης περιουσίας των οργανισμών και κλάδων που θα μετατραπούν σε ΤΕΑ υποχρεωτικής υπαγωγής. Δεν προβλέπεται ότι η κινητή και ακίνητη περιουσία των μετατρεπόμενων ταμείων, τομέων ή κλάδων περιέρχεται αυτοδικαίως στα παραπάνω ΤΕΑ χωρίς την καταβολή φόρου, τέλους ή δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου, Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλων προσώπων, όπως αντίθετα συμβαίνει με το ΕΤΕΑ. Η παροχή διευκρινίσεων ως προς τα ζητήματα αυτά, που εκ πρώτης όψεως έχουν διαδικαστικό χαρακτήρα, θα συνέβαλε στην ασφάλεια δικαίου.
  2. Επίσης, δεν προβλέπεται η διαδικασία μετατροπής σε ΤΕΑ και οι χρόνοι που θα πρέπει να τηρηθούν. Ειδικότερα, η μετατροπή κατά τον νόμο θα γίνει αυτοδίκαια την 1.1.2013, ενώ τα ταμεία και οι κλάδοι θα πρέπει να αποφασίσουν για τη μετατροπή μέχρι την 1.7.2012. Δεν ορίζεται όμως πώς θα διοικηθούν τα ταμεία αυτά και οι κλάδοι στο μεταβατικό αυτό διάστημα. Ο νόμος δεν περιέχει ούτε εξουσιοδότηση για την έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τα διαδικαστικά θέματα. Έχουμε την άποψη ότι θα διοικούνται κατά το μεταβατικό διάστημα με τον τρόπο που διοικούνταν μέχρι και σήμερα, δηλαδή μέχρι την 31-12-2012 θα λειτουργούν τα ΔΣ των οργανισμών ή κλάδων που την 1-1-2013 θα μετατραπούν αυτοδίκαια σε ΤΕΑ. Θα ήταν καλό να δοθούν και για το θέμα αυτό έγγραφες διευκρινίσεις.

Γενικά, οι ρυθμίσεις για τη μετατροπή σε ΤΕΑ παρουσιάζουν μεγάλο βαθμό ελλειπτικότητας σε σχέση με τις ρυθμίσεις για το ΕΤΕΑ, λόγος για τον οποίο απαιτούνται άμεσα οδηγίες – διευκρινίσεις, ώστε να εφαρμοσθούν απρόσκοπτα οι σχετικές ρυθμίσεις.

Σε κάθε δε περίπτωση απαιτείται η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του ΕΤΕΑ να συμπίπτει με την καταληκτική ημερομηνία άσκησης του δικαιώματος ένταξης την 31-12-2012.

Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΠΟΤΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΦΥΡΗΣ