popokp

33ο Τακτικό Συνέδριο 28 & 29 Ιουνίου 2018

popokpΠ.Ο.Π.Ο.Κ.Π.

33ο ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

28 & 29 ΙΟΥΝΙΟΥ 2018

ΕΙΣΗΓΗΣΗ Δ.Σ.

Αγαπητοί προσκεκλημένοι, συναδέλφισσες και συνάδελφοι, σας καλωσορίζουμε στο 33ο Τακτικό μας Συνέδριο και σας ευχαριστούμε για την παρουσία σας.

Είναι νωπές ακόμα οι εικόνες από τις «εορταστικές εκδηλώσεις της γραβάτας» και τις θριαμβολογίες του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης στο Ζάππειο, με αφορμή τις αποφάσεις και τη συμφωνία του Eurogroupτης περασμένης Παρασκευής. Συμφωνία η οποία πέρα από το αντιλαϊκό και αντιδραστικό περιεχόμενό της, τις δεσμευτικές αξιολογήσεις, τα προαπαιτούμενα ή τα τρομακτικά δημοσιονομικά πλεονάσματα μέχρι το 2060, έχει ένα ακόμη βαθύτερο περιεχόμενο : Η «έξοδος από το μνημόνιο» και η συγκεκριμένη συμφωνία ουσιαστικά αποτελεί τη νομική φόρμουλα για την απαλλαγή των «εταίρων» – δανειστών από την υποχρέωση υπογραφής νέων μνημονίων και νέων δανειακών συμβάσεων και κυρίως την υποχρέωση επικύρωσης από τα δικά τους Κοινοβούλια. (Για το δικό μας Κοινοβούλιο δεν γεννάται θέμα, η συντριπτική του πλειοψηφία έχει αποδεχθεί και αποδειχθεί πως είναι πρόθυμη να περάσει τα πάντα). Η «βρώμικη δουλειά» θα γίνεται πλέον μέσω της «ενισχυμένης εποπτείας» δηλαδή της αυστηρής τήρησης των δεσμεύσεων ή της επιβολής νέων ακόμη σκληρότερων μέτρων, προκειμένου να πληρούνται διαχρονικά οι όροι αξιοπιστίας για την πρόσβαση της χώρας και το δανεισμό της από τις αγορές. Ο έλεγχος δε, θα γίνεται ακόμη πιο αυστηρός όσο δυσμενέστεροι γίνονται οι όροι του δανεισμού και οι απαιτήσεις των αγορών είτε για λόγους συγκυριακούς είτε λόγω κερδοσκοπικών στρατηγικών. Ο ρόλος δηλαδή του «μπαμπούλα» ανατίθεται στις αγορές και οι «θεσμοί» περιορίζονται σε ρόλο τοποτηρητή για την εφαρμογή των συμφωνηθέντων. Επιστρέφει δηλαδή ο τρόμος και ο εφιάλτης των spreadsκαι των επιτοκίων δανεισμού, γύρω από τα οποία θα περιστρέφεται και θα επιβάλλεται κάθε δημοσιονομική, κοινωνική ή οποιαδήποτε άλλη μορφή πολιτικής στη χώρα.

Αυτό πρόκειται να αποτελέσει το νέο πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον εντός του οποίου εκτός των άλλων αναμένεται να πάρει σάρκα και οστά στην ολοκληρωμένη, τελική του μορφή ο μεταλλαγμένος θεσμός της Κοινωνικής Ασφάλισης. Καταστατικό χάρτη αυτής της μετάλλαξης αποτελεί ο ν.4387/16 που συμπυκνώνει, ομογενοποιεί και εξελίσσει προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση ολόκληρη την αντιασφαλιστική νομοθεσία των τελευταίων δεκαετιών. Το σύστημα των τριών πυλώνων για το οποίο ουσιαστικά συμφωνούν η Κυβέρνηση, η Αξιωματική Αντιπολίτευση και τα περισσότερα κόμματα του σημερινού Κοινοβουλίου, εν συντομία μπορεί να περιγραφεί ως εξής :

O πρώτος πυλώνας αφορά στον σημερινό ΕΦΚΑ (εθνική & ανταποδοτική σύνταξη, η δεύτερη χρηματοδοτούμενη αποκλειστικά από τις εισφορές – θα αναφερθούμε ξανά παρακάτω στις εισφορές). Ο ρόλος και το ειδικό του βάρος στο σύστημα δυνητικά θα υποβαθμίζεται, όπως και η συμμετοχή των παροχών του στη διαμόρφωση της συνολικής συνταξιοδοτικής παροχής. Ο δεύτερος αφορά στο σημερινό ΕΤΕΑEΠ (επικουρική και εφάπαξ – κεφαλαιοποιητικό σύστημα) και στα επίσης υφιστάμενα Επαγγελματικά Ταμεία. Εδώ θα δοθεί η δυνατότητα επιλογής αλλά υποχρεωτικής υπαγωγής σε ένα από τα δύο, με την επαγγελματική ασφάλιση να παραδίδεται πλέον και τυπικά σε ιδιωτικά εταιρικά σχήματα, ενώ ότι μείνει από το ΕΤΕΑΕΠ δυνητικά θα ενσωματωθεί στον ΕΦΚΑ. Ο τρίτος πυλώνας αφορά στα ατομικά συνταξιοδοτικά προγράμματα των ασφαλιστικών εταιριών.

Αυτή είναι πάνω κάτω η συνολική εικόνα και βέβαια οφείλουμε να τονίσουμε ότι, ουσιαστικά αυτό για το οποίο θριαμβολογεί και επαίρεται η σημερινή Κυβέρνηση – πέρα από τα μυθεύματα περί πλεονασμάτων και βιωσιμότητας του συστήματος – δηλαδή για την ψήφιση και εφαρμογή του συγκεκριμένου θεσμικού πλαισίου, αποτελεί «υποπολλαπλάσιο» εκείνου που ο ΣΥΡΙΖΑ σωστά χαρακτήριζε ταφόπλακα του Δημόσιου χαρακτήρα της Ασφάλισης (αναφερόμαστε στο νόμο Λοβέρδου-Κουτρουμάνη και διευκρινίζουμε ότι και οι προηγούμενοι το νόμο Κατρούγκαλου είχαν κατά νου αλλά δεν τα κατάφεραν, αφήνοντας το ΣΥΡΙΖΑ να τους πάρει τη «δόξα»). Είναι λοιπόν η σημερινή Κυβέρνηση η οποία με τη στήριξη της Ν.Δ και του ΠΑΣΟΚ το καλοκαίρι του 2015 δεσμεύτηκε «μνημονιακά» και στη συνέχεια νομοθέτησε το ν.4387/16 κάνοντας όλη τη βρώμικη δουλειά και βάζοντας τα θεμέλια της πλήρους εξατομίκευσης και ιδιωτικοποίησης, με την εθνική σύνταξη στο ρόλο του «φερετζέ» για τον δήθεν δημόσιο χαρακτήρα του συστήματος και τις δήθεν «καθορισμένες παροχές».

Αν λάβουμε δε υπόψη μας τον ΣΕΒ και το ρόλο «λαγού» που συνήθως αναλαμβάνει, οι τελευταίες προτάσεις του είναι : «να καταργηθούν οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης των εργαζομένων (6,67% επί του μικτού μισθού)»ενώ η έρευνα της διαΝΕΟσις στην οποία στηρίζεται, εκτός των υπολοίπων προτάσεων που οι περισσότερες αποτελούν παραλλαγές όλων όσων εξελίσσονται σαν απόρροια του ν. 4387/16, περιλαμβάνει και τη μείωση των εργοδοτικών εισφορών, αρχικά από 13,33% σε 12%. Αναφέρεται επίσης ότι :«Ειδικότερα, η κατάργηση των εισφορών των εργαζομένων, ταυτόχρονα με τη μείωση του αφορολογήτου, διατηρεί ανέπαφο το διαθέσιμο εισόδημα των μισθωτών, και, συνεπώς, συντελεί στην αποδοχή από την κοινωνία της αναγκαίας επέκτασης της φορολογικής βάσης.»

Μ’ ένα σμπάρο δηλαδή δυο τρυγόνια. Από τη μια συρρίκνωση του πρώτου πυλώνα (κύρια σύνταξη) με παγίωση για τους σημερινούς εργαζόμενους, κυρίως τους νέους, ατομικής, ιδιωτικής ασφαλιστικής «κουλτούρας» κι απ’ την άλλη ροκάνισμα της σημερινής κράτησης του 6,67% που υποτίθεται θα λαμβάνουν στο χέρι (αύξηση του ονομαστικού μισθού), μέσω της ήδη ψηφισμένης ή και της περαιτέρω μείωσης του αφορολόγητου. Επομένως θα είναι μέρος του σημερινού διαθέσιμου εισοδήματος, το οποίο προφανώς δεν μένει ανέπαφο όπως διατείνονται, αυτό που θα υποχρεωθεί ο εργαζόμενος να καταβάλει στην ατομική του μερίδα προκειμένου να θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Στην εξίσωση βέβαια δεν μπαίνουν – ή μπαίνουν αρνητικά – οι σημερινοί συνταξιούχοι, αφού η προφανής απώλεια εσόδων από την κατάργηση των εισφορών των εργαζόμενων, θα μειώσει την ανταποδοτική τους σύνταξη.

Η συγκεκριμένη απώλεια δε, δεν προβλέπεται να αναπληρωθεί από κρατική επιχορήγηση αφού αυτή υποχρεωτικά βαίνει μειούμενη λόγω των μνημονιακών δεσμεύσεων όπως σωστά έχει αναφέρει η κα Αχτσιόγλου. Πρόσφατα δε παραδέχθηκε ότι : «Από το 2026 και μετά η κρατική χρηματοδότηση θα κατευθύνεται αποκλειστικά στην κάλυψη της εθνικής σύνταξης όπως έχει θεσμοθετηθεί με τον Ν. 4387/16 (4,8% του ΑΕΠ), ενώ ολόκληρη σχεδόν η δαπάνη της ανταποδοτικής σύνταξης θα μπορεί να καλύπτεται από τις εισφορές». 

Η μόνιμη υστέρηση εσόδων βέβαια σχετικά με τις ανάγκες χρηματοδότησης της ανταποδοτικής σύνταξης δεν αφορά μόνο στην περίπτωση της κατάργησης που προτείνει ο ΣΕΒ, αφού έτσι κι αλλιώς τα συνολικά έσοδα από εισφορές ακόμη και με τη σημερινή τους διάρθρωση είναι αδύνατο να καλύψουν πλήρως αυτές τις ανάγκες. Εκτός κι αν λάβουμε σοβαρά υπόψη μας τα λεγόμενα της κας Υπουργού ότι : «Το μέσο εισόδημα από συντάξεις εκτιμάται ότι σταθερά θα υπερβαίνει το 90% του αντίστοιχου εισοδήματος του μέσου μισθού, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για ένα αξιοπρεπές επίπεδο ζωής για κάθε ηλικιωμένο, εφόσον βέβαια συνοδευτεί από βελτίωση του επιπέδου των αμοιβών και συνδυαστεί με πρόσθετες μεταβιβαστικές πληρωμές του κράτους από τον κοινωνικό προϋπολογισμό». Ποιος θα είναι όμως ο μέσος μισθός και κυρίως πως θα υπάρξει πρόσθετη χρηματοδότηση όταν η ίδια παραδέχεται πως αυτό παραβιάζει το υφιστάμενο πολιτικό πλαίσιο και τις άμεσες αλλά και μακροπρόθεσμες μνημονιακές δεσμεύσεις; Είναι δε το ίδιο πολιτικό πλαίσιο που συναρτά και συνδέει το ιδεολόγημα της ανάπτυξης με τη συρρίκνωση και όχι τη βελτίωση του επιπέδου των αμοιβών.

Ανεξάρτητα πάντως από επιμέρους προτάσεις και προσεγγίσεις, αυτό που αποτελεί διαχρονική επιδίωξη του ΣΕΒ είναι να επιβάλλει το σκληρό διεκδικητικό του πλαίσιο, σε συνεργασία με τις κυβερνήσεις και κάθε άλλου είδους θεραπαινίδα των ωμών συμφερόντων του, το οποίο αφορά στην οριστική κατάργηση τόσο των εργατικών όσο και των εργοδοτικών εισφορών. Φτάνει δε στο σημείο έστω και με τον τρόπο που αναφέραμε να «δίνει» δήθεν το κομμάτι του 6,67% των εργατικών εισφορών σαν κατοχυρωμένη «οιονεί» μισθολογική παροχή, προκειμένου να το ξεχωρίσει από το υπόλοιπο και μεγαλύτερο κομμάτι του 13,33% των εργοδοτικών εισφορών. Αυτό δεν το θεωρεί μισθό ούτε κατοχυρωμένη παροχή υπέρ των εργαζόμενων και εντέχνως το βαφτίζει επιχορήγηση άρα επιβάρυνση της επιχείρησης (μη μισθολογικό κόστος), για να απαιτήσει στη συνέχεια την πλήρη κατάργησή του.

Ας προχωρήσουμε τώρα στη συνοπτική παρουσίαση της κατάστασης που επικρατεί στον ΕΦΚΑ, στο ΕΤΕΑΕΠ, στον ΕΟΠΥΥ, στον ΟΠΕΚΑ και στους τ. ΟΕΚ – ΟΕΕ.

ΕΦΚΑ

Πλεόνασμα 2017

Από τις αρχές του 2018 δεχόμαστε «βομβαρδισμό» δηλώσεων τόσο από την Πολιτική Ηγεσία όσο και από τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ, σχετικά με το θετικό συνολικό αποτέλεσμα ύψους 1,52 δις. που ο Οργανισμός κατάφερε να πετύχει εντός του 2017, μετατρέποντας το αρχικά προϋπολογιζόμενο έλλειμμα των 765 εκ. σε «καθαρό» ταμειακό πλεόνασμα 754 εκ. Ως βασικότερος λόγος γι αυτή την «ανατροπή» αναφέρεται η αύξηση των εσόδων από εισφορές και τα έσοδα από ρυθμίσεις οφειλών. Ας δούμε όμως τι προκύπτει με βάση τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού των εσόδων του 2017 (Στην αναφορά μας παρακάμπτουμε κωδικούς οι οποίοι όμως είναι μη καθοριστικοί για τον προσδιορισμό του αποτελέσματος, ενώ τα συνολικά αποτελέσματα του 2015 και του 2016 αφορούν σε σώρευση αποτελεσμάτων των επιμέρους φορέων από προϋπολογισμούς με διαφορετική δομή απ’ αυτόν του ΕΦΚΑ. Ισχύει όμως κι εδώ το ίδιο, ότι δηλαδή μπορεί να αλλάζει οριακά το σχετικό αποτέλεσμα) :

ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΣΟΔΩΝ ΕΤΟΥΣ 2018

Τακτικές Εισφορές Εργοδότη (καε 2211)

2017

2016

2015

3.785.000.000

3.370.691.470

3.720.029.071

Παρατηρούμε ότι, οι τακτικές εισφορές εργοδότη υπερβαίνουν κατά 415 εκατ. αυτές του 2016 αλλά είναι περίπου ίσες μ’ αυτές του 2015. Παρακάμπτοντας δηλαδή το αρνητικό 2016 βρισκόμαστε στα επίπεδα του 2015 και οριακά υψηλότερα από το 2013 και 2014 (αναφερόμαστε δε μόνο στο ΙΚΑ και όχι σε έναν ενοποιημένο προϋπολογισμό όπως του ΕΦΚΑ ο οποίος περιλαμβάνει για το 2017 στο συγκεκριμένο κωδικό και εισφορές που προηγουμένως πιστώνονταν σε άλλα ταμεία).

Τακτικές Εισφορές Ασφαλισμένου (καε 2231)

2017

2016

2015

2.016.000.000

1.797.082.348

1.879.234.134

Ισχύει ότι και παραπάνω και σε σχέση με το 2015 η αύξηση είναι λίγο πάνω από τα 100 εκατ.

Εισφορά Εργοδότη Μισθωτών Δημοσίου (καε 2221)

2017

2016

340.890.000

0

Περίπου 341 εκ. αφορούν σε μεταβιβάσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό για πρώτη φορά από την 01/01/17 βάση του ν.4387/16 και σε καμιά περίπτωση δεν αντιστοιχούν σε αύξηση εσόδων από εισφορές εργοδοτών του ιδιωτικού τομέα.

Εισφορά Μισθωτών Δημοσίου (καε 2241)

2017

2016

692.110.000

0

Παρατηρούμε κι εδώ ότι, περίπου 692 εκατ. ουσιαστικά αφορούν σε κρατική χρηματοδότηση.

Τακτικές Εισφορές Αυτοαπασχολουμένων (καε 2251)

2017

2016

2015

1.210.000.000

1.118.759.634

1.607.984.000

Η αύξηση παρατηρούμε ότι είναι περίπου 90 εκατ. και – 398 εκατ. σε σχέση με το 2015 (τα στοιχεία για το 2017 αφορούν στην περίοδο πριν από τον συμψηφισμό του 2018, ενώ λόγω της αλλαγής στον τρόπο υπολογισμού των εισφορών με το ν.4387/16 ένα μέρος τους όπως είπαμε παραπάνω αθροίζεται στους κωδικούς των μισθωτών)

Τακτικές Εισφορές Εργοδοτών και Απασχολουμένων ΟΓΑ (καε 2261)

2017

2016

2015

370.000.000

427.560.000

333.220.000

Εδώ το αποτέλεσμα είναι αρνητικό (-57,5 εκατ.) αλλά θετικό σε σχέση με το 2015.

Μετά λοιπόν τις αθροίσεις των διαφορών (στρογγυλοποιημένες), το καθαρό αποτέλεσμα διαμορφώνεται θετικό, περίπου στα 1,7 δις εκ των οποίων όμως το 1,1 δις αφορά σε κρατική χρηματοδότηση. Απομένουν λοιπόν μόνο 600 εκατ. εκ των οποίων τα 500 εκατ. είναι αύξηση που ουσιαστικά προέρχεται από το πρώην ΙΚΑ το οποίο επανέρχεται στα δεδομένα του 2015 (άλλωστε με την ίδια δομή εξακολουθεί να λειτουργεί) και τα υπόλοιπα σε εισφορές αυτοαπασχολούμενων, έσοδα από ρυθμίσεις και έσοδα από αξιοποίηση κινητής και ακίνητης περιουσίας.

Επομένως κανένας ΕΦΚΑ και καμιά έστω υποτυπώδης δομική αλλαγή ή παρέμβαση – κυρίως στο πρώην ΙΚΑ – δεν δικαιολογεί ούτε συνδέεται με το ανωτέρω αποτέλεσμα. Θα μπορούσαμε επομένως θεωρητικά να μιλήσουμε για περιορισμό του προϋπολογιζόμενου ελλείμματος περίπου στα 150 εκατ. Άρα μας λείπει περίπου 1 δις για να επιβεβαιωθεί η θέση του Υπουργείου για το πλεόνασμα των 754 εκατ.

Επικαλούνται επίσης τη συνεισφορά στο συνολικό αποτέλεσμα της προς τα κάτω αναθεώρησης της συνταξιοδοτικής δαπάνης λόγω εκκαθάρισης του μητρώου συντάξεων, κάτι που σε καμιά περίπτωση δεν θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 100 εκατ. Ας δούμε όμως τι ισχύει για τις δαπάνες με βάση την εκτέλεση του προϋπολογισμού των εξόδων του 2017.

Αρχικά παρατηρούμε μια συνολική μείωση στη δαπάνη που αφορά «πληρωμές για υπηρεσίες» ύψους περίπου 727 εκατ. Η «μερίδα του λέοντος» αφορά σε μείωση των δαπανών  για παροχές κύριας ασφάλισης (κυρίως συντάξεις γήρατος) που διαμορφώθηκαν ως εξής :

ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΓΗΡΑΤΟΣ

-537 εκατ. (καε 0615-0617)

ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ

-26 εκατ. (καε 0611-0614)

ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΘΑΝΑΤΟΥ

-19 εκατ. (καε 0618)

ΣΥΝΟΛΟ

582 εκατ.

Τα υπόλοιπα 145 εκατ. αφορούν κυρίως σε μειώσεις παροχών επικουρικής και πρόνοιας ΕΦΚΑ, παροχών σε χρήμα κλπ και λιγότερο σε μείωση λοιπών δαπανών (καε 0620 – 9850).

Η βασική όμως παρατήρηση αφορά στο γεγονός (τρυκ!) ότι προϋπολογιζόμενη δαπάνη για συντάξεις ύψους 582 εκατ:

  1. ΔΕΝ επιβάρυνε τον προϋπολογισμό του ΕΦΚΑ και αθροίστηκε στο πλεόνασμα του 2017 αφού αντίστοιχα,
  1. ΔΕΝ μεταφέρθηκε και δεν επιβάρυνε τον προϋπολογισμό του 2018, επειδή ο κύριος όγκος των συντάξεων που αντιστοιχούσαν στο συγκεκριμένο ποσό καταβλήθηκαν τελικά εντός του 2017 από την Έκτακτη Επιχορήγηση (καε 6118).

Πρόκειται για επιχορήγηση στα πλαίσια του προγράμματος εξόφλησης εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης. Από το συνολικό ποσό των 885 εκατ. το 2017 εγγράφηκαν περίπου 645 εκατ, πληρώθηκαν συντάξεις ύψους 484 εκατ. και περίπου 160 εκατ. μεταφέρθηκαν στο 2018.

Αντί δηλαδή με την έκτακτη επιχορήγηση να καταβάλλουν ένα μεγάλο αριθμό ΕΠΙΠΛΕΟΝ συντάξεων από το στοκ των καθυστερούμενων, κατέβαλλαν μόνο αυτές που έτσι κι αλλιώς θα εκδίδονταν εντός του 2017 – «βαφτίζοντας» ένα μέρος ληξιπρόθεσμες – και οι οποίες θα πληρώνονταν από τον προϋπολογισμό του ΕΦΚΑ και όχι από τον τακτικό προϋπολογισμό!

Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι,

  1. Τελικά βέβαια το περίφημο πλεόνασμα του ΕΦΚΑ δεν είναι παρά έλλειμμα που πλησιάζει το ένα (1) δις.
  1. Μεγάλος αριθμός νέων συνταξιούχων «θυσιάστηκε» και δεν έλαβε τη σύνταξή του προκειμένου ο ΕΦΚΑ να εμφανίσει πλεόνασμα!

Σημειώνουμε επίσης ότι, κανένα από τα εντασσόμενα ταμεία δεν έχει κλείσει ισολογισμό από το 2010 και μετά, οι υποχρεώσεις προς τρίτους μέχρι 31/12/2016 (ΟΑΕΔ, ΕΟΠΥΥ, ΕΤΕΑΕΠ κλπ) δεν αποτυπώνονται πουθενά και βέβαια αφορούν σε αρκετά δις. ευρώ.

  • Πραγματικά παραδείγματα παλαιών συντάξεων ΤΕΒΕ μετά τον επανυπολογισμό τους σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4387/16
    Παράρτημα – Πίνακας 1
  • Πραγματικά παραδείγματα παλαιών συντάξεων θανάτου ΤΕΒΕ (θάνατος δικαιούχου και μεταβίβαση σύνταξης μετά την ψήφιση του ν. 4387/16
    Παράρτημα – Πίνακας 2
  • Πραγματικά παραδείγματα οριστικών συνταξιοδοτικών αποφάσεων ΙΚΑ βάση των διατάξεων του ν. 4387/16
    Παράρτημα – Πίνακας 3
  • Εκκρεμείς αιτήσεις κύριας σύνταξης ανά ταμείο μέχρι 30/4/20
    Παράρτημα – Πίνακας 4
  • Συνταξιοδοτικές εκκρεμότητες Γ.Λ.Κ.
    Παράρτημα – Πίνακας 5
  • Περιπτώσεις συνταξιοδοτικών αιτήσεων που μέχρι σήμερα δεν αντιμετωπίζονται λόγο μη ύπαρξης λογισμικού
    Παράρτημα – Πίνακας 6
  • Λειτουργικά και Οργανωτικά προβλήματα
    Παράρτημα – Πίνακας 7

 

ΕΤΕΑΕΠ

To ETEAEΠ αποτελεί το δεύτερο «υπερταμείο» του ν.4387/16 και φυσικά τηρουμένων των αναλογιών εμφανίζει τα ίδια οργανωτικά και λειτουργικά προβλήματα με τον ΕΦΚΑ. Τονίζουμε ιδιαίτερα την τεράστια έλλειψη προσωπικού η οποία σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα προβλήματα και τις άλυτες δυσχέρειες του παρελθόντος προκαλεί καθυστερήσεις στην απονομή των συντάξεων που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούν τους 40 μήνες. Πριν προχωρήσουμε στην παράθεση στοιχείων που αφορούν στις επικουρικές συντάξεις και στα εφάπαξ, θα αναφερθούμε σ’ ένα συγκεκριμένο ζήτημα που πρόσφατα ανέδειξε ο Σύλλογος των εργαζομένων στο ΕΤΕΑΕΠ (ΣΥΑΤ) και εκτός των άλλων περιγράφει τη συνολικότερη λογική και φιλοσοφία της Πολιτικής Ηγεσίας σχετικά με τη λειτουργία του ασφαλιστικού συστήματος.

Το ΤΕΑΠΠΕΡΤΤ ήταν ένα Επικουρικό Ταμείο στο οποίο ασφαλίζονταν οι εργαζόμενοι στην ΕΡΤ (ΕΡΤ1, ΕΡΤ2 & ΕΡΤ3) και τον ΕΟΤ. Το Ταμείο αυτό μετά τις διαδοχικές ενοποιήσεις αρχικά εντάχτηκε στο ΤΑΥΤΕΚΩ, από 1/7/2012 στο ΕΤΕΑ και στην συνέχεια στο ΕΤΕΑΕΠ.

Συγκεκριμένα ασφάλιζε το σύνολο των υπαλλήλων της ΕΡΤ ανεξαρτήτως ειδικότητας, 1300 εργαζόμενους και έδινε τη δυνατότητα προαιρετικής ασφάλισης στους δημοσιογράφους, 200 περίπου, οι οποίοι στο σύνολο τους ασφαλίζονταν στο ΤΕΑΠΠΕΡΤΤ προκειμένου να λάβουν δεύτερη επικουρική σύνταξη. Το σύνολο των συνταξιούχων του τ. ΤΕΑΠΠΕΡΤΤ ανέρχεται σε 4.773, όπου σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται και συνταξιούχοι που προέρχονται από τον ΕΟΤ. Βέβαια η συντριπτική πλειοψηφία των συνταξιούχων είναι πρώην εργαζόμενοι στην ΕΡΤ.

Με το Ν. 4498/2017 αρ. 20-26 (ΦΕΚ 172/16-11-2017) η κυβέρνηση προκειμένου να «σώσει» τον ΕΔΟΕΑΠ, νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου που ασφαλίζει κατά κύριο λόγο τους δημοσιογράφους για Επικουρική Σύνταξη, Εφάπαξ και περίθαλψη αποφάσισε να διευρύνει την ασφαλιστική βάση του ΕΔΟΕΑΠ με εισφορές από τους εργαζόμενους της ΕΡΤ εξαιρώντας τους από την ασφάλιση του ΕΤΕΑΕΠ. Έτσι η ΕΡΤ από τον 2/2018 σταμάτησε να καταβάλει ασφαλιστικές εισφορές στο ΕΤΕΑΕΠ και άρχισε να τις καταβάλει στον ΕΔΟΕΑΠ.

Η υποχρεωτική ασφάλιση των εργαζομένων της ΕΡΤ στον ΕΔΟΕΑΠ όμως ΔΕΝ συνοδεύτηκε και από υποχρεωτική μεταφορά των συνταξιούχων της ΕΡΤ, οι οποίοι παρέμειναν και πληρώνονται από το ΕΤΕΑΕΠ! Στη παρ.2 του αρ. 22 του Ν.4498/2017 ορίζεται επίσης ότι ισχύουν οι διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης και ο ΕΔΟΕΑΠ για τα επόμενα πέντε χρόνια δεν θα δίνει σύνταξη στους υπαλλήλους της ΕΡΤ αλλά θα τους στέλνει για σύνταξη στο ΕΤΕΑΕΠ! Αφαιρούνται δηλαδή πόροι από ένα δημόσιο ασφαλιστικό ταμείο και κατευθύνονται σε ένα ΝΠΙΔ αφήνοντας την υποχρέωση καταβολής των συντάξεων στο δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα. Από που θα πληρώνονται;

´Όπως είναι γνωστό τα επικουρικά ταμεία , το ΕΤΕΑΕΠ δηλαδή, δεν επιχορηγείται, όπως και ΚΑΝΕΝΑ δημόσιο επικουρικό ταμείο έως σήμερα από τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά μοναδικό έσοδο έχει τις ασφαλιστικές εισφορές. Επίσης σύμφωνα με τον νόμο 4387/16 ο τρόπος υπολογισμού της επικουρικής σύνταξης από 1/1/2015 συμπεριλαμβάνει ράντα που σχετίζεται με τα έσοδα του Ταμείου και φυσικά είναι γνωστό ότι θα ενεργοποιείται κόφτης και θα σφαγιάζει της επικουρικές συντάξεις προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα ελλείμματα και είναι προφανές ότι με τη συγκεκριμένη πρακτική θα δημιουργηθούν ελλείμματα.

Η συγκεκριμένη απόφαση επικυρώθηκε με την υπογραφή του Υφυπουργού Εργασίας με την δημοσίευση του νέου καταστατικού του ΕΔΟΕΑΠ (ΦΕΚ 1689 τ.Β’/15-05-2018) και βεβαίως έρχεται να καλύψει τις τεράστιες ευθύνες διαδοχικών κυβερνήσεων για την κατάσταση στην οποία βρέθηκε ο συγκεκριμένος Οργανισμός, αλλά με εντελώς ανεύθυνο τρόπο. Άλλωστε είναι γενικά αμφιλεγόμενη η λύση που δόθηκε και αφορά στον ΕΔΟΕΑΠ, το ίδιο και οι διαθέσεις και οι προθέσεις τους σχετικά με το μέλλον του συγκεκριμένου ταμείου.

Μιλώντας τώρα για το σύνολο του δημόσιου ασφαλιστικού συστήματος, η ανωτέρω μεθόδευση και πρακτική αναδεικνύει τη μεσοπρόθεσμη στρατηγική τους η οποία στηρίζεται στη λογική της αντιμετώπισης των συνταξιούχων σαν «βαρίδι» που πρέπει να παρακαμφθεί προκειμένου το σύνολο των ενεργών ασφαλισμένων να διοχετευθεί σε επαγγελματικά ταμεία. Αυτό ακριβώς το σκοπό έρχεται να υπηρετήσει η «Εθνική Σύνταξη» που δυνητικά θα αποτελέσει τη βασική αν όχι τη μοναδική υποχρέωση συνταξιοδοτικής παροχής από το κράτος μέσω του κρατικού προϋπολογισμού καταργώντας το διανεμητικό χαρακτήρα του συστήματος.

Στατιστικά στοιχεία

  • Εκκρεμείς αιτήσεις επικουρικής σύνταξης ανά ταμείο μέχρι 31/5/2018
    Παράρτημα – Πίνακας 8
  • Εκκρεμείς αιτήσεις εφάπαξ ανά ταμείο μέχρι 30/4/2018
    Παράρτημα – Πίνακας 9

ΕΟΠΥΥ

ΟΕΟΠΥΥ ιδρύθηκε με το ν. 3918/11 και καλύπτει σχεδόν το σύνολο του ελληνικού πληθυσμού στις παροχές υγείας. Από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα έχει υποστεί τεράστιες αλλαγές – ν. 4238/14 των μονάδων υγείας στο Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.) και αλλαγή σκοπού, παραμένοντας μόνο αγοραστής υπηρεσιών υγείας. Τα οικονομικά του τελούν υπό τη σκληρή εποπτεία των «θεσμών» και ουσιαστικά χρόνο με το χρόνο υποβαθμίζονται οι παροχές υγείας μέσω συνεχών περικοπών.

Η σύσταση και λειτουργία Αυτοτελούς Τμήματος Εποπτείας, Ανάπτυξης και Λειτουργίας ΕΟΠΥΥ στο Υπουργείο Υγείας, το οποίο θεσμοθετήθηκε με το Π.Δ. 121/17 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας», στην ουσία καταργεί την αυτονομία του φορέα και αποτελεί σημαντικό ζήτημα που μας απασχόλησε σε συνεργασία με τον ΠΣΕ–ΕΟΠΥΥ το προηγούμενο διάστημα, αφού στην ουσία θέτει τον Οργανισμό υπό την ηγεμονία του εκάστοτε υπουργού. Είχαμε ζητήσει την κατάργηση του συγκεκριμένου άρθρου, όμως μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμία ενέργεια προς αυτή την κατεύθυνση.

Σημαντικό ζήτημα είναι η έλλειψη «Οργανισμού», που είναι απαραίτητος για την λειτουργία ενός φορέα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολλές δυσχέρειες στη λειτουργία και στην οργάνωσή του. Η έλλειψη προσωπικού στην Κεντρική Υπηρεσία αλλά και σε πολλές από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις δημιουργεί επίσης σοβαρά προβλήματα.

Στατιστικά στοιχεία

Οφειλές των φορέων που δεν έχουν αποδοθεί στον ΕΟΠΥΥ

Παράρτημα – Πίνακας 10

ΟΠΕΚΑ

Εκφράσαμε από την πρώτη μέρα τις αντιρρήσεις μας σχετικά με το διαφορετικό κοινωνικό χαρακτήρα που ο νέος Οργανισμός οφείλει να υπηρετήσει, σε αντίθεση με τη σκοπιμότητα που καθ’ υπόδειξη των δανειστών έρχεται με τη σημερινή του μορφή να διεκπεραιώσει. Δηλαδή τη μετατροπή της «συστημικής» διογκούμενης φτώχιας σε στρατηγική μεταβλητή δημιουργίας και διαχείρισης του «υποστηριζόμενου» πολίτη, του προνοιακού «επαίτη» και όχι του «δικαιούχου» στα πλαίσια της κατοχυρωμένης εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας. Ουσιαστικά έστησαν έναν οργανισμό «συμπληρωματικό» και απαραίτητο για τη συνέχιση και τη διεύρυνση των αντεργατικών-αντιασφαλιστικών πολιτικών τους, έτοιμο να υποδεχτεί τους ανέργους, τους υποαπασχολούμενους και τους κοινωνικά αποκλεισμένους οι οποίοι θα πολλαπλασιάζονται χρόνο με το χρόνο σαν αποτέλεσμα αυτών των συγκεκριμένων πολιτικών.

Τονίσαμε επίσης το γεγονός ότι, τέτοιου είδους «μεταρρυθμιστικές» πρωτοβουλίες με άλλοθι τον «εξορθολογισμό» και τις οργανωτικές και λειτουργικές δυσχέρειες, οδηγούν συνήθως άμεσα ή έμμεσα στον περιορισμό ή στην κατάργηση παροχών και ο ΟΠΕΚΑ δυστυχώς δεν αποκλίνει από τον ανωτέρω κανόνα. Διαφορετικά δεν είχαν κανένα λόγο να αποφύγουν – κατά τα πρότυπα του ΕΦΚΑ – τη δημιουργία ενιαίου κανονισμού παροχών ταυτόχρονα με την έναρξη λειτουργίας του νέου Οργανισμού.

Καταγγείλαμε ακόμα σε συνεργασία με τον ΠΣΕ ΟΓΑ, τις διοικητικές αυθαιρεσίες που επιβαρύνουν το κλίμα και σε πολλές περιπτώσεις λειτουργούν διχαστικά μεταξύ των εργαζόμενων. Παρακάτω θα αναφερθούμε εν συντομία στα υπόλοιπα οργανωτικά και λειτουργικά προβλήματα που ο ΟΠΕΚΑ αντιμετωπίζει από την πρώτη μέρα λειτουργίας του.

ΟργανόγραμμαΛάθη και αστοχίες

  • Σώρευση υποστηρικτικών και παραγωγικών αρμοδιοτήτων στην ίδια οργανική μονάδα (π.χ. Τμήμα Προμηθειών – Σχολικά Γεύματα). Άρνηση συγκρότησης Διεύθυνσης Προμηθειών, παρά τον όγκο των αντικειμένων που προορίζεται να διαχειριστεί.
  • Συγκέντρωση ετερόκλητων και κρίσιμων εξειδικευμένων αρμοδιοτήτων (Στατιστική, Δημόσιες Σχέσεις) στο Τμήμα Γραμματείας Διοίκησης, υπό την ανεξέλεγκτη εποπτεία του εκάστοτε Διοικητή, και χωρίς πρόβλεψη ειδικών προσόντων για τον προϊστάμενό του.
  • Επιλεκτική ενίσχυση υποστηρικτικών Κλάδων σε σχέση με τις ανάγκες σε προσωπικό των βασικών «πυλώνων» του Οργανισμού (Οικογενειακά Επιδόματα, Ανασφάλιστοι Υπερήλικες).
  • Σκόπιμη αποστέρηση από τους συναδέλφους κατηγορίας ΤΕ και ΔΕ της πιθανότητας, έστω, να κριθούν ως υποψήφιοι προϊστάμενοι στη συντριπτική πλειονότητα των οργανικών μονάδων του ΟΠΕΚΑ.
  • Άρνηση ενδυνάμωσης των Περιφερειακών Διευθύνσεων με τρίτο τμήμα, παρά τα νέα αντικείμενα, το μέγεθος του συναλλασσόμενου κοινού και την πίεση του Συλλόγου.

Ανταποκριτές / Κέντρα Κοινότητας: «Άδειασμα» των ανταποκριτών του καταργηθέντος ΟΓΑ χωρίς προηγούμενη πρόβλεψη ομαλής διαδικασίας ανάληψης των σχετικών αρμοδιοτήτων από τα Κέντρα Κοινότητας, που έχει οδηγήσει στην αδυναμία εξυπηρέτησης μεγάλης μερίδας δικαιούχων των παροχών του ΟΠΕΚΑ (ανασφάλιστων υπερηλίκων, δικαιούχων οικογενειακών επιδομάτων, αγροτών – δικαιούχων των παροχών του Λογαριασμού Αγροτικής Εστίας).

Αποδυναμωμένη Διεύθυνση Πληροφορικής: Κατακερματισμός κάλυψης αναγκών της Διεύθυνσης, απαξίωσή της και σε μεγάλη έκταση εκχώρηση αρμοδιοτήτων της στην ΗΔΙΚΑ, απευθείας αναθέσεις και διάθεση θέσεων εργασίας σε ιδιωτικές εταιρείες. Πλήρης αποδυνάμωση της Διεύθυνσης καθώς το έμπειρο προσωπικό της φυλλορροεί προς άλλους φορείς.

Μηχανογραφικός εξοπλισμός και υλικοτεχνικές υποδομές: Τεράστιες ελλείψεις (ιδιαίτερα στην Περιφέρεια) και προκλητική, επιλεκτική ενίσχυση με υλικοτεχνική υποδομή μόνο της «βιτρίνας», όπως υποστηρίζουν, του νέου Οργανισμού, δηλαδή της Διεύθυνσης Αναπηρικών Επιδομάτων και Οικονομικών Ενισχύσεων. Την ίδια στιγμή, οι συνάδελφοι στην Περιφέρεια εργάζονται εναλλάξ στις θέσεις εργασίας όπου υπάρχει υποστήριξη στις πλατφόρμες.

Τμήμα Προμηθειών – Σχολικά Γεύματα: Ελλιπής και πρόχειρα σχεδιασμένη ανάθεση-«ξεφόρτωμα» των Σχολικών Γευμάτων με μια γενικόλογη υπουργική απόφαση, χωρίς καμιά μελέτη και προετοιμασία, στις πλάτες ενός υποστελεχωμένου νέου Οργανισμού, εκθέτοντας μάλιστα και απαξιώνοντας πλήρως το Διοικητικό του Συμβούλιο που είχε λάβει διαφορετική απόφαση. Επίσης, λόγω του ελάχιστου προσωπικού στο Τμήμα Προμηθειών, παρουσιάζεται δυσκολία έγκαιρης ολοκλήρωσης διαγωνισμών, με αποτέλεσμα τις παρατάσεις των συμβάσεων που λήγουν και την αύξηση των απευθείας αναθέσεων.

Προμήθεια εφαρμογών με προβληματική λειτουργία: Προμήθεια και συνέχιση λειτουργίας των εφαρμογών του ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου και των ηλεκτρονικών καρτών που αποδεδειγμένα δυσχεραίνουν το έργο των συναδέλφων, παρά τις προφάσεις για εξοικονόμηση εργατοωρών και προσωπικού.

Παροχές Αγροτικής Εστίας: Λόγω της αποδυνάμωσης της Διεύθυνσης Πληροφορικής, υποτυπώδης υποστήριξη του σχετικού μηχανογραφικού συστήματος, πτώση του και αποκλεισμός κατηγοριών φετινών δικαιούχων.

Οικογενειακά Επιδόματα: Έλλειψη ενημέρωσης συναδέλφων επί της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Η ενημέρωση των υπαλλήλων πραγματοποιείται ταυτόχρονα με την εξυπηρέτηση του συναλλασσόμενου κοινού. Την όλη ευθύνη φέρει πλέον η ΗΔΙΚΑ και οι υπηρετούντες στον Οργανισμό δεν έχουν τη δυνατότητα καμιάς παρέμβασης.

Πιλοτικό Πρόγραμμα Αναπηρικών Επιδομάτων και οικονομικών ενισχύσεων: Έχουν υποβληθεί 1550 αιτήσεις εκ των οποίων 1250 αφορούν σε αναπηρικά επιδόματα και 300 σε διατροφικά. Από τα αναπηρικά μόνο για τις 330 αιτήσεις είναι συμπληρωμένος ο ιατρικός φάκελος και περιμένουν εξέταση από τα ΚΕΠΑ. Γενικά είναι ισχαιμική η πρόοδος του προγράμματος και μεγάλη η επιβάρυνση των ιατρών με γραμματειακή εργασία (δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη το σχέδιο ηλεκτρονικής υποβολής απόφασης ΚΕΠΑ).

Ανασφάλιστοι Υπερήλικες

  • Πλήθος συνταξιούχων : 26298
  • Επιδoματούχοι : 6135

Περιφερειακές Διευθύνσεις:Αφύλαχτες επί δύο μήνες οι εννιά Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΟΠΕΚΑ, όπου συστεγάζονται με τα Περιφερειακά Τμήματα του ΕΦΚΑ, με πρόσχημα τον «ασφυκτικά στενό Προϋπολογισμό». Επιλεκτική κάλυψη μόνο των κτιρίων της Κεντρικής Υπηρεσίας.

Στατιστικά στοιχεία για οικογενειακά επιδόματα

Παράρτημα – Πίνακας 11

τ. ΟΕΚ – ΟΕΕ

Ο ΟΑΕΔ σαν καθολικός διάδοχος Οργανισμός των ΟΕΚ & ΟΕΕ, είναι αποδειγμένο πως αδυνατεί, λόγω και της έλλειψης πολιτικής βούλησης, να ανταπεξέλθει στις επείγουσες κοινωνικές ανάγκες που αφορούν στην εκπόνηση νέων στεγαστικών προγραμμάτων και προγραμμάτων της Εργατικής Εστίας. Κανένα νέο στεγαστικό πρόγραμμα δεν έχει εφαρμοστεί από το 2012 παρότι οι εισφορές των εργαζόμενων υπέρ του ΟΕΚ δεν έχουν σταματήσει να καταβάλλονται.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία δύο χρόνια για τη ρύθμιση των δύο εκκρεμοτήτων του ΟΕΚ, τα οριστικά παραχωρητήρια των εργατικών κατοικιών και τις ρυθμίσεις των δανείων από ίδια κεφάλαια ΟΕΚ, έχουμε όλοι γίνει αποδέκτες της πολυδιαφημιζόμενης από το Υπουργείο οριστικής λύσης του προβλήματος και της λύσης της ομηρείας των δικαιούχων. Η Υπουργική Απόφαση λοιπόν που όρισε ενιαία τιμή 304,41 € /τ.μ για όλες τις εργατικές κατοικίες που δεν είχαν οριστικά παραχωρητήρια (36.000) ξεκίνησε να εφαρμόζεται από τον Οκτώβρη του 2017. Μόλις πριν λίγες ημέρες όμως το Δ.Σ του ΟΑΕΔ προχώρησε σε παράταση υποβολής των αιτήσεων από τους οικιστές αφού όπως ρητά αναφέρθηκε στην εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας, μόνο το 30% των οικιστών έχουν κάνει αίτηση. Για όλους εμάς τους εργαζόμενους αυτό ήταν αναμενόμενο αφού οι προϋποθέσεις που έχουν θεσμοθετηθεί όπως η ιδιοκατοίκηση και η υποχρέωση μη μεταβίβασης για τα επόμενα δέκα χρόνια των κατοικιών καθιστούν την εφαρμογή της ουσιαστικά αδύνατη και μη συμφέρουσα για την μεγάλη πλειοψηφία των οικιστών.

Όσον αφορά στις ρυθμίσεις των δανείων του ΟΕΚ, ύψους 1,2δις €, οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΑΕΔ δεν έχουν επεξεργαστεί ούτε μια ηλεκτρονική αίτηση 4 μήνες μετά την έκδοση του ΦΕΚ, αρνούμενοι μάλιστα να την εφαρμόσουν αφού οι συνάδελφοι υπηρεσιακοί παράγοντες «φοβούνται» να υπογράψουν για θέματα που ουσιαστικά δεν γνωρίζουν.

Από το νέο Οργανόγραμμα του ΟΑΕΔ αποκλείονται από τις κρίσεις προϊσταμένων οι μηχανικοί ΠΕ & ΤΕ στις περισσότερες υπηρεσιακές μονάδες του ΟΑΕΔ, κυρίως των ΚΠΑ2 που κατεξοχήν έχουν σαν αντικείμενο τις εκκρεμότητες ΟΕΚ και τα τυχόν νέα στεγαστικά προγράμματα.

Το πρόγραμμα του κοινωνικού τουρισμού εκδόθηκε με καθυστέρηση πολλών μηνών με τραγικό επακόλουθο να μην υπάρχει πρόγραμμα για το καλοκαίρι του 2018 με ότι αυτό συνεπάγεται για τους «κοινωνικούς» τουρίστες που συνεχίζουν τις κρατήσεις αλλά και τις επιχειρήσεις του τουρισμού. Οι προσλήψεις 11μηνων συμβασιούχων για τους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς, εφόσον τηρηθούν οι προφορικές βεβαιώσεις τους, με μετριοπαθείς υπολογισμούς δεν πρόκειται να πραγματοποιηθούν πριν από τον Οκτώβριο του 2018. Αλλά και η εκπόνηση εκδρομικών προγραμμάτων και χορήγησης εισιτηρίων θεάτρων και παραστάσεων αλλά και βιβλίων παρότι τα τελευταία τρία χρόνια το Υπουργείο και η Διοίκηση του ΟΑΕΔ διαρρέουν ότι είναι στις προθέσεις τους να ξεκινήσουν, παραμένουν απλά…προθέσεις!

Είναι επίσης γνωστό όπως αναφέραμε και παραπάνω ότι, το σύνολο των εργαζόμενων πληρώνουν εισφορές υπέρ του ΟΕΚ & ΟΕΕ. Το Κράτος υποχρεούται να αποδίδει το σύνολο των κρατήσεων στον λογαριασμό για την Κοινωνική Πολιτική (ΕΛΕΚΠ) στον ΟΑΕΔ, αλλά το Υπουργείο Εργασίας δεν τις αποδίδει. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σχετική ερώτηση στο Δ.Σ του ΟΑΕΔ από τον Β’ Αντιπρόεδρο της Ομοσπονδίας μας και αναπληρ. εκπρόσωπο των εργαζόμενων Λιβέρη Κωνσταντίνο για το αν έχει καταβληθεί το σύνολο των εισφορών υπέρ ΟΕΚ & ΟΕΕ, η απάντηση ήταν αρνητική. Αναφερθήκαμε και παραπάνω σχετικά, όταν μιλήσαμε για το «πλεόνασμα» του ΕΦΚΑ.

Στον προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ για το 2018 σύμφωνα με την τελευταία τροποποίηση που δημοσιεύτηκε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ με ΑΔΑ : 6M2T- 4691Ω2- ΘΜΚ, το πλεόνασμα του ΟΑΕΔ θα ανέλθει στα 579.000.000 €. Από το ποσό αυτό, τα 268.394.000,00 € προέρχονται από τις κρατήσεις του ΟΕΚ & ΟΕΕ. Τα συνολικά ποσά που ο ΟΑΕΔ έχει προϋπολογίσει να του αποδοθούν από τον ΕΦΚΑ το 2018 για τον ΟΕΚ & ΟΕΕ είναι 255.000.000 € και 120.000.000 € αντίστοιχα. Δηλαδή ενώ οι εργαζόμενοι πληρώνουν ετησίως εισφορές που ανέρχονται στο ύψος των 375.000.000 € υπέρ του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας και του Οργανισμού Εργατικής Εστίας το Υπουργείο αρνείται να τα επιστρέψει στους δικαιούχους του μέσω ανταποδοτικών στεγαστικών προγραμμάτων και παροχών εργατικής εστίας.

Το ίδιο το Κράτος δηλαδή αδιαφορεί πλήρως για την στεγαστική προστασία που συνταγματικά υποχρεούται να παρέχει σε όσους πολίτες έχουν ανάγκη. Διαφημίζει ότι από το 2019 θα ξεκινήσει η παροχή στεγαστικού επιδόματος με πόρους από τα πλεονάσματα των φόρων και των περικοπών των συντάξεων αντί να φροντίσει να επιστρέψει με ανταποδοτικά στεγαστικά προγράμματα σε όσους έχουν πραγματικά ανάγκη τα χρήματα που τους παρακρατά.

Κλείνοντας αυτή τη σύντομη παρουσίαση των Οργανισμών Κοινωνικής Πολιτικής, θέλουμε να τονίσουμε τα εξής :

  1. Οι συγκεκριμένοι φορείς, εγκαταλελειμμένοι βέβαια και «κακοποιημένοι» κατά το πρόσφατο παρελθόν, μεταλλάσσονται μέσα από μια διαρκώς επιταχυνόμενη διαδικασία σε φορείς – «Δούρειους Ίππους» προς την κατεύθυνση της κατάργησης του θεσμού της Κοινωνικής Ασφάλισης και της μετατροπής του Κράτους Πρόνοιας σε κράτος ελεημοσύνης.
  2. Το εργατικό κίνημα παραμένει στην ουρά αυτών των εξελίξεων αφού εκτός των άλλων, στο επίπεδο της πλειοψηφίας των συνδικαλιστικών ηγεσιών η δήθεν υπερταξική προσέγγιση του ζητήματος περιστρέφεται γύρω από τις γνωστές φλυαρίες περί «κοινωνικών συμβολαίων», αποτελώντας ουσιαστικά τη «light» εκδοχή της διαχειριστικής – αντιδραστικής προσέγγισης του ΣΕΒ. Οι συγκεκριμένες όμως προσεγγίσεις θα βρεθούν δυνητικά αντιμέτωπες με τεράστια αδιέξοδα τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο σαν αποτέλεσμα χαοτικών αντιφάσεων που δεν αποτελούν παρά εκφάνσεις των ίδιων των αντιφάσεων ολόκληρης της σφαίρας διανομής και κυρίως της ίδιας της σφαίρας παραγωγής.

                                                                                               Για το Δ.Σ.

                                                                                                         Ο πρόεδρος της

                                                                                                         Π.Ο.Π.Ο.Κ.Π.

                                                                                      Αντώνης Κουρούκλης

{edocs}/docs/33sinedrio/pinakas1.pdf,660,500{/edocs}

{edocs}/docs/33sinedrio/pinakas2.pdf,660,500{/edocs}

{edocs}/docs/33sinedrio/pinakas3.pdf,660,900{/edocs}

{edocs}/docs/33sinedrio/pinakas4.pdf,660,900{/edocs}

{edocs}/docs/33sinedrio/pinakas5.pdf,660,900{/edocs}

{edocs}/docs/33sinedrio/pinakas6.pdf,660,900{/edocs}

{edocs}/docs/33sinedrio/pinakas7.pdf,660,1200{/edocs}

{edocs}/docs/33sinedrio/pinakas8.pdf,660,900{/edocs}

{edocs}/docs/33sinedrio/pinakas9.pdf,660,900{/edocs}

{edocs}/docs/33sinedrio/pinakas10.pdf,660,500{/edocs}

{edocs}/docs/33sinedrio/pinakas11.pdf,660,900{/edocs}